Δευτέρα, 15 Οκτωβρίου 2012

ΑΝΝ ΕΝΡΑΙΤ «ΤΟ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟ ΒΑΛΣ» - εκδόσεις Καστανιώτη




Τι ενδιαφέρον μπορεί να βρει ο αναγνώστης σε μια συνηθισμένη ιστορία μοιχείας; Σε τι διαφέρει ένα μυθιστόρημα πολύ καλής κατά γενική ομολογία συγγραφέως από ένα άλλο, με το ίδιο θέμα, γραμμένο με τις γνωστές συνταγές μπεστ σέλερ; Κι όμως το «Ξεχασμένο βαλς» της Ιρλανδής Ανν Ενράιτ είναι μια σπουδή στην εξωσυζυγική απιστία, στις επιπτώσεις της αλλά και στις «σεισμικές μετατοπίσεις της ηθικής». Ενα αριστοτεχνικά γραμμένο μυθιστόρημα, με αμεσότητα, λεπτή ειρωνεία και σαρκασμό. Αλλωστε η Ενράιτ, βραβευμένη με το Μπούκερ 2007 για το μυθιστόρημά της «Η συγκέντρωση» (εκδ. Καστανιώτη), ανήκει στους συγγραφείς που ξέρουν να χειρίζονται καλά τις λεπτές αποχρώσεις των ερωτικών και των οικογενειακών σχέσεων.
«Ισως πάλι το πάθος να είναι, εξαρχής και πάντοτε, ένα σφάλμα της λογικής», λέει η Τζίνα, η οποία, αδιαφορώντας για τις δεσμεύσεις της ηθικής, καθοδηγείται από το πάθος της για τον Σον. Νιόπαντρη εκείνη ερωτεύεται τον Σον, παντρεμένο και πατέρα ενός δωδεκάχρονου αλλιώτικου κοριτσιού, ζουν έναν έρωτα σε «κλεμμένο χρόνο». Τους παρακολουθούμε να φιλιούνται κρυφά σε οικογενειακές χριστουγεννιάτικες μαζώξεις, αλλά να τους συλλαμβάνει το βλέμμα της μικρής Εβι, να συναντιούνται σε επαγγελματικά συνέδρια, σε χώρους εργασίας και σε ξενοδοχεία, προσπαθώντας να διαφυλάξουν το πάθος τους. Αρχικά σε δεκαπενθήμερους ρυθμούς, μετά σε συγκατοίκηση, οπότε κανείς δεν επισκέπτεται τους μοιχούς που είχαν διαλύσει δύο οικογένειες. Αν και κάθε κεφάλαιο τιτλοφορείται με ένα πονεμένο τραγούδι (Αύριο θα με αγαπάς, Ο έρωτας είναι σαν το τσιγάρο, Κάθε φορά που λέμε αντίο κ.λπ.), ανεβάζοντας τον τόνο του σαρκασμού, η συγγραφέας δεν αφήνει την ηρωίδα της να μας διηγηθεί τι συμβαίνει πίσω από τις κλειδωμένες πόρτες. Δεν είναι αυτό το ζητούμενο ενός τέτοιου μυθιστορήματος.
Η Τζίνα, ειδικός στην Πληροφορική, αντιμετωπίζει με ανελέητο χιούμορ τον έξω κόσμο, είτε πρόκειται για το πολυάριθμο σόι του άνδρα της, του Κόνορ, μονίμως συνδεδεμένου στο Ιντερνετ, είτε για την πανέμορφη αδελφή της που έχει εγκαταλείψει τον εαυτό της από τότε που παντρεύτηκε με τον άξεστο Σέι, είτε για όσους ανακάλυψαν το μυστικό της παράνομης σχέσης της και τη λοιδορούν, είτε ακόμη και για την Αϊλίν, τη σύζυγο του Σον που αντιμετωπίζει υστερικά την κόρη της με το πρόβλημά της. Η κόρη του Σον και της Αϊλίν, η Εβι, υπάρχει σ΄ όλη την αφήγηση της ιστορίας, βαδίζοντας παράλληλα με το βαλς των δύο εραστών.
«Το γεγονός ότι είχε εκτεθεί σε όλο αυτό ένα παιδί σήμαινε ότι οφείλαμε να έρθουμε αντιμέτωποι με τους εαυτούς μας, ότι οφείλαμε να ανταποκριθούμε ανάλογα», διαβάζουμε στην πρώτη κιόλας σελίδα, πριν αρχίσει η αφηγήτρια Τζίνα να ξετυλίγει την αναπόληση του ερωτικού της πάθους. Η Εβι ήταν τεσσάρων ετών όταν έπεσε από την κούνια με αποτέλεσμα να συμβεί κάτι στον εγκέφαλό της. Οι κρίσεις που ακολουθούν δείχνουν επιληψία. Από τότε η Εβι χαρακτηρίζεται σαν ένα ξεχωριστό, σκοτεινό παιδί, που αποτελεί ωστόσο τον τρίτο πόλο της σχέσης του παράνομου ζευγαριού και καθορίζει την πορεία της, καθώς σταδιακά η συγγραφέας αποκαλύπτει το συγκεκριμένο οικογενειακό δράμα.
Το «Ξεχασμένο βαλς» ξεκινά στα προεόρτια της ιρλανδικής οικονομικής κρίσης και εξελίσσεται με φόντο την παραπαίουσα οικονομία της χώρας. Τα ακίνητα χάνουν αστραπιαία την αξία τους, η αγορά παγώνει, η «λέξη -εκατομμύριο- έγινε πολύ χειροπιαστή και πολύ βρώμικη για να την προφέρεις μεγαλόφωνα». Τα χρήματα εξατμίζονται «σαν καπνός στις καμινάδες», η χώρα αποδυναμώνεται, όπως και η σχέση των εραστών. Το μόνο που μένει αμετακίνητο είναι το καθήκον απέναντι στο παιδί. «Οι ερωμένες αντικαθίστανται, τα παιδιά όμως όχι», το δίδαγμα για την Τζίνα. «Οπως κι αν εξελιχθεί στο μέλλον η Εβι, το πεπρωμένο του (Σον) είναι να την αγαπάει ισοβίως». Στη σχέση του πατέρα με την κόρη του προσπάθησε και η ίδια να εντοπίσει τον πυρήνα της δικής της ιστορίας.
Η Ανν Ενράιτ δεν καταδικάζει, δεν απονέμει ευθύνες και κυρίως δεν ηθικολογεί. Περιβάλλει τους ήρωές της με ευαισθησία, λεπτότητα και τρυφερότητα. Αυτά συμβαίνουν. Σκοπός της είναι η αυτογνωσία, μέσα από μια ιστορία σύγχρονης συζυγικής απιστίας, σε μια μεταβατική εποχή, όπως είναι αυτή της κρίσης, που δεν είναι μόνο οικονομική. Το χιούμορ είναι καταλυτικό, όπως καταλυτικός είναι ο έρωτας. Ενα απολαυστικό μυθιστόρημα.
Σελιδοδείκτης
«Κι όταν τελικά τον ξέβρασε ένας θεός ξέρει ποια καταιγίδα στο κατώφλι μου στις δύο το πρωί, εκείνη την άνοιξη, όταν επιτέλους αποδεσμεύτηκε απ’ αυτήν και ήρθε σ’ εμένα, δεν ήρθε για να μείνει παρά μόνο για να δραπετεύσει. Εξακολουθεί να μην κοιμάται μαζί μου κάποια βράδια – υποθέτω ότι τα περνάει στο Ενίσκερι. Δεν ρωτάω. Λέει ότι στην Ιρλανδία έτσι κι εγκαταλείψεις την οικογενειακή εστία και ακολουθήσει διαζύγιο, τότε χάνεις το σπίτι. Πρέπει να κοιμάσαι για να μπορείς να το διεκδικήσεις. Πράγμα που πρώτη φορά άκουγα – κι όμως ισχύει. Ενώ όλα γίνονται για χάρη του έρωτα, ξαφνικά θυμάσαι και το χρήμα» (σελ. 170).

ΑΝΝ ΕΝΡΑΪΤ
«ΤΟ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟ ΒΑΛΣ»
Μυθιστόρημα
Μετάφραση: Τόνια Κοβαλένκο
Εκδόσεις «Καστανιώτη»
Σελίδες: 253
Τιμή: 15,98 ευρώ
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ
dirouboula@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου